ျမန္မာ့ အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္းမွာ အင္အား အမ်ားဆံုး ျဖစ္တဲ့ အမ်ိဳးသမီးထု စြမ္းရည္ ျမင့္မားေရး အတြက္ USAID အေမရိကန္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဖြ႔ံၿဖိဳးမႈေအဂ်င္စီနဲ႔ GAP အေမရိကန္ အ၀တ္အထည္ ကုမၸဏီတို႔ ပူးေပါင္းၿပီး လူမႈ စီးပြား တိုးတက္မႈမ်ား အေကာင္အထည္ ေဖၚေဆာင္ရြက္သြား မယ္လို႔ အေမရိကန္ အမတ္ႀကီးက ေျပာပါတယ္။ USAID နဲ႔ GAP အ၀တ္အထည္ ကုမၸဏီတို႔ရဲ႕ နားလည္မႈ စာခၽြန္လႊာ လက္မွတ္ေရးထိုးပြဲ အခမ္းအနားကို ကိုယ္တိုင္သတင္း သြားေရာက္ယူခဲ့တဲ့ ကိုထက္ေအာင္က တင္ျပေပးထားပါတယ္။
ကမၻာတ၀န္းလံုးမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ဘ၀ျမင့္မားမွသာစီးပြားဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ႏိုင္တာေၾကာင့္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးက႑ကိုခြဲျခားလို႔ မရတဲ့အေၾကာင္း ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာအေမရိကန္သံအမတ္ႀကီး Derek Mitchell က ေျပာပါတယ္။
“အမ်ိဳးသမီးဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဟာ ႏိုင္ငံရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးျဖစ္ပါတယ္။ တႏိုင္ငံလံုးရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဟာလည္း အမ်ိဳးသမီးဖြံ႔ၿဖိဳးေရးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံအေနနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးနဲ႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈကိုသီးျခားစီခြဲျခားထားဖို႔မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ေခတ္နဲ႔ စံနစ္ေျပာင္းေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ႏိုင္ငံဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ဒီအခ်က္ကို ေစာေစာစီးစီပဲ အသိအမွတ္ျပဳရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကို ဘယ္လို မဟာဗ်ဴဟာနဲ႔ ကိုင္တြယ္သြားမလဲဆိုတာကို အေလးအနက္စဥ္းစာဖို႔လိုပါတယ္။”
ဒ့ါေၾကာင္ ့USAID အေမရိကန္အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဖြ႔ံၿဖိဳးမႈေအဂ်င္စီနဲ႔ GAP အေမရိကန္အ၀တ္အထည္ကုမၼဏီတို႔ပူးေပါင္းၿပီးရန္ကုန္ရွိ စက္႐ံု ၂ ႐ံုမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြကို စြမ္းရည္ျမင့္မားေအာင္ေလ့က်င့္သင္တန္းေတြေပးၿပီး ထုတ္ကုန္ေတြကို ျမန္မာ့ေစ်းကြက္သာမက အေမရိကန္နဲ႔ ႏိုင္ငံတကာေစ်းကြက္ကို တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ တင္ပို႔သြားမွာျဖစ္တယ္လို႔ သံအမတ္ႀကီး Derek Mitchell က ဆက္ေျပာပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္းဟာ ရင္းႏွီးျဖစ္သားတဲ့အတြက္ လုပ္ငန္းကၽြမ္းက်င္မႈ၊ ပညာေရးနဲ႔ နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာသင္တန္းပံ့ပိုးေပးႏိုင္ေအာင္ အားျဖည့္ေပးဖို႔ GAP အ၀တ္အထည္ကုမၸဏီက လာေရာက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တာလို႔ GAP ကုမၸဏီတာ၀န္ရွိသူ Dotti Hatcher ကေျပာပါတယ္။
“GAP ကုမၼဏီရဲ႕ ကိုယ္စားအခုအခမ္းအနားကိုတက္ေရာက္ခြင့္ရလို႔ ဂုဏ္ယူမိပါတယ္။ GAP ကုမၼဏီအေနနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာအ၀တ္အထည္ေတြ ေရရွည္ ထုတ္လုပ္ဖို႔ လုပ္ငန္းေတြ တရား၀င္ စတင္ပါေတာ့မယ္။”
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာထုတ္လုပ္မယ့္ အစီအစဥ္ကိုေတာ့ Care international ႏိုင္ငံတကာ NGO နဲ႕ ပူးတြဲၿပီးအမ်ိဳးသမီး လူမႈစီးပြားဘ၀ျမႇင့္တင္ေရးကို ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္သြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေပါင္း (၇) ႏိုင္ငံမွာအမ်ိဳးသမီးအထည္ခ်ဳပ္အလုပ္သမေပါင္း (၂၅,၀၀၀) ေက်ာ္အတြက္ ဘ၀ျမင့္မားေရး အစီအစဥ္ေတြကိုထိေရာက္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ဒါဟာ ျမန္မာအတြက္ သမိုင္း၀င္တဲ့အခ်ိန္ ကာလတစ္ခုျဖစ္ၿပီး ျမန္မာျပည္သူမ်ားနဲ႔ တကယ္ထိုက္တန္တဲ့ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္းမ်ားဖန္တီးရာမွာကူညီဖို႔ အေမရိကန္အစိုးရနဲ႔ ေဒသခံအစုိးရ၊ ႏိုင္ငံတကာ NGO ေတြနဲ႔ လုပ္ကိုင္ဖို႔ အေလးအနက္ခံယူထားတယ္လို႔ Gap ကုမၸဏီရဲ႕ ေၾကျငာခ်က္မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ဒီကေန႔ အခမ္းအနားကိုတက္ေရာက္လာတဲ့ အခရာအမ်ိဳးသမီးအဖြဲ႔ ဒါ႐ိုက္တာ မထားထားကေတာ့ ျမန္မာ့အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္းမွာအမ်ိဳးသမီးေတြ ရင္ဆုိင္ေနရတဲ့ အခက္အခဲေတြ အထိုက္အေလ်ာက္ အဆင္ေျပလာလိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ေၾကာင္း သံုးသပ္ပါတယ္။
“Garment section ေတြရဲ႕ အဓိက လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္က ျမန္မာ အမ်ဳိးသမီးေတြ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ GAP နဲ႔ USAID နဲ႔ တျခား International အဖဲြ႔အစည္းေတြနဲ႔ ေပါင္းၿပီးေတာ့ အရည္အေသြးေတြ ျမႇင့္တင္မယ္။ အရည္အေသြးဆိုတာ Private အရည္အေသြးေတြတင္ မကဘူး၊ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ သူတို႔ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္အရည္အေသြးေတြကိုပါ ျမႇင့္တင္ေပးမယ္၊ သူတို႔ရဲ႕ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ေတြကို ျမႇင့္တင္ေပးမယ္ဆိုတာ က်မတို႔ႏုိင္ငံအတြက္ တကယ့္ကို ဝမ္းသာစရာ၊ ျဖစ္လည္းျဖစ္သင့္တဲ့ဟာ။ ၿပီးသြားေတာ့ ၾကားေနက် ျဖစ္ေနက်အတုိင္းပဲ၊ သူတို႔ရဲ႕လုပ္အားေတြကို မတန္တဆ လုပ္ေနရတယ္။
ဒါေပမယ့္ တန္တန္ဆဆ မေပးၾကဘူးဆိုတာ အားလံုးသိတဲ့အတုိင္းပဲ၊ ..ဆိုေတာ့ GAP နဲ႔ ဒီလိုလုပ္တဲ့ အစီအစဥ္ေတြမွာ အမ်ဳိးသမီးေတြ အမ်ားႀကီး အခြင့္အေရးရရင္ ျမန္မာျပည္အတြက္လည္း ေကာင္းတာေပါ့။”
Gap ကုမၸဏီဟာက်ား၊ မ နဲ႔ ကေလးသံုးအ၀တ္အထည္ေတြကို Gap, Banana Republic, Old Navy, Piperlime, Athleta နဲ႔ Intermix အမွတ္တံဆိပ္ေတြနဲ႔ ကမၻာတစ္၀ွမ္း လက္လီေရာင္းခ်ေနတာျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၃ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ အေရာင္းပမာဏအေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၆. ၁ ဘီလီယံရွိၿပီး ထုတ္ကုန္ေတြကို ႏိုင္ငံေပါင္း ၉၀ ၊ ကမၻာတစ္၀ွမ္း ကုမၸဏီေပါင္း ၃,၀၀၀ ၊ ဆိုင္ခြဲေပါင္း ၃၅၀ ေက်ာ္နဲ႔ အြန္လိုင္းကေနလည္း ျဖန္႔ခ်ီေနတာျဖစ္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။
ဗီြအုိေအ (ျမန္မာဌာန)
ကမၻာတ၀န္းလံုးမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕ဘ၀ျမင့္မားမွသာစီးပြားဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ႏိုင္တာေၾကာင့္ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးက႑ကိုခြဲျခားလို႔ မရတဲ့အေၾကာင္း ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာအေမရိကန္သံအမတ္ႀကီး Derek Mitchell က ေျပာပါတယ္။
“အမ်ိဳးသမီးဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဟာ ႏိုင္ငံရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးျဖစ္ပါတယ္။ တႏိုင္ငံလံုးရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဟာလည္း အမ်ိဳးသမီးဖြံ႔ၿဖိဳးေရးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံအေနနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးနဲ႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈကိုသီးျခားစီခြဲျခားထားဖို႔မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ေခတ္နဲ႔ စံနစ္ေျပာင္းေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ႏိုင္ငံဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ဒီအခ်က္ကို ေစာေစာစီးစီပဲ အသိအမွတ္ျပဳရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကို ဘယ္လို မဟာဗ်ဴဟာနဲ႔ ကိုင္တြယ္သြားမလဲဆိုတာကို အေလးအနက္စဥ္းစာဖို႔လိုပါတယ္။”
ဒ့ါေၾကာင္ ့USAID အေမရိကန္အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဖြ႔ံၿဖိဳးမႈေအဂ်င္စီနဲ႔ GAP အေမရိကန္အ၀တ္အထည္ကုမၼဏီတို႔ပူးေပါင္းၿပီးရန္ကုန္ရွိ စက္႐ံု ၂ ႐ံုမွာ အမ်ိဳးသမီးေတြကို စြမ္းရည္ျမင့္မားေအာင္ေလ့က်င့္သင္တန္းေတြေပးၿပီး ထုတ္ကုန္ေတြကို ျမန္မာ့ေစ်းကြက္သာမက အေမရိကန္နဲ႔ ႏိုင္ငံတကာေစ်းကြက္ကို တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ တင္ပို႔သြားမွာျဖစ္တယ္လို႔ သံအမတ္ႀကီး Derek Mitchell က ဆက္ေျပာပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္းဟာ ရင္းႏွီးျဖစ္သားတဲ့အတြက္ လုပ္ငန္းကၽြမ္းက်င္မႈ၊ ပညာေရးနဲ႔ နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာသင္တန္းပံ့ပိုးေပးႏိုင္ေအာင္ အားျဖည့္ေပးဖို႔ GAP အ၀တ္အထည္ကုမၸဏီက လာေရာက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံဖို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့တာလို႔ GAP ကုမၸဏီတာ၀န္ရွိသူ Dotti Hatcher ကေျပာပါတယ္။
“GAP ကုမၼဏီရဲ႕ ကိုယ္စားအခုအခမ္းအနားကိုတက္ေရာက္ခြင့္ရလို႔ ဂုဏ္ယူမိပါတယ္။ GAP ကုမၼဏီအေနနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာအ၀တ္အထည္ေတြ ေရရွည္ ထုတ္လုပ္ဖို႔ လုပ္ငန္းေတြ တရား၀င္ စတင္ပါေတာ့မယ္။”
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာထုတ္လုပ္မယ့္ အစီအစဥ္ကိုေတာ့ Care international ႏိုင္ငံတကာ NGO နဲ႕ ပူးတြဲၿပီးအမ်ိဳးသမီး လူမႈစီးပြားဘ၀ျမႇင့္တင္ေရးကို ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္သြားမွာျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေပါင္း (၇) ႏိုင္ငံမွာအမ်ိဳးသမီးအထည္ခ်ဳပ္အလုပ္သမေပါင္း (၂၅,၀၀၀) ေက်ာ္အတြက္ ဘ၀ျမင့္မားေရး အစီအစဥ္ေတြကိုထိေရာက္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ဒါဟာ ျမန္မာအတြက္ သမိုင္း၀င္တဲ့အခ်ိန္ ကာလတစ္ခုျဖစ္ၿပီး ျမန္မာျပည္သူမ်ားနဲ႔ တကယ္ထိုက္တန္တဲ့ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္းမ်ားဖန္တီးရာမွာကူညီဖို႔ အေမရိကန္အစိုးရနဲ႔ ေဒသခံအစုိးရ၊ ႏိုင္ငံတကာ NGO ေတြနဲ႔ လုပ္ကိုင္ဖို႔ အေလးအနက္ခံယူထားတယ္လို႔ Gap ကုမၸဏီရဲ႕ ေၾကျငာခ်က္မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ဒီကေန႔ အခမ္းအနားကိုတက္ေရာက္လာတဲ့ အခရာအမ်ိဳးသမီးအဖြဲ႔ ဒါ႐ိုက္တာ မထားထားကေတာ့ ျမန္မာ့အထည္ခ်ဳပ္လုပ္ငန္းမွာအမ်ိဳးသမီးေတြ ရင္ဆုိင္ေနရတဲ့ အခက္အခဲေတြ အထိုက္အေလ်ာက္ အဆင္ေျပလာလိမ့္မယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ေၾကာင္း သံုးသပ္ပါတယ္။
“Garment section ေတြရဲ႕ အဓိက လူ႔စြမ္းအား အရင္းအျမစ္က ျမန္မာ အမ်ဳိးသမီးေတြ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ GAP နဲ႔ USAID နဲ႔ တျခား International အဖဲြ႔အစည္းေတြနဲ႔ ေပါင္းၿပီးေတာ့ အရည္အေသြးေတြ ျမႇင့္တင္မယ္။ အရည္အေသြးဆိုတာ Private အရည္အေသြးေတြတင္ မကဘူး၊ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ သူတို႔ရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္အရည္အေသြးေတြကိုပါ ျမႇင့္တင္ေပးမယ္၊ သူတို႔ရဲ႕ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ေတြကို ျမႇင့္တင္ေပးမယ္ဆိုတာ က်မတို႔ႏုိင္ငံအတြက္ တကယ့္ကို ဝမ္းသာစရာ၊ ျဖစ္လည္းျဖစ္သင့္တဲ့ဟာ။ ၿပီးသြားေတာ့ ၾကားေနက် ျဖစ္ေနက်အတုိင္းပဲ၊ သူတို႔ရဲ႕လုပ္အားေတြကို မတန္တဆ လုပ္ေနရတယ္။
ဒါေပမယ့္ တန္တန္ဆဆ မေပးၾကဘူးဆိုတာ အားလံုးသိတဲ့အတုိင္းပဲ၊ ..ဆိုေတာ့ GAP နဲ႔ ဒီလိုလုပ္တဲ့ အစီအစဥ္ေတြမွာ အမ်ဳိးသမီးေတြ အမ်ားႀကီး အခြင့္အေရးရရင္ ျမန္မာျပည္အတြက္လည္း ေကာင္းတာေပါ့။”
Gap ကုမၸဏီဟာက်ား၊ မ နဲ႔ ကေလးသံုးအ၀တ္အထည္ေတြကို Gap, Banana Republic, Old Navy, Piperlime, Athleta နဲ႔ Intermix အမွတ္တံဆိပ္ေတြနဲ႔ ကမၻာတစ္၀ွမ္း လက္လီေရာင္းခ်ေနတာျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၃ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ အေရာင္းပမာဏအေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၆. ၁ ဘီလီယံရွိၿပီး ထုတ္ကုန္ေတြကို ႏိုင္ငံေပါင္း ၉၀ ၊ ကမၻာတစ္၀ွမ္း ကုမၸဏီေပါင္း ၃,၀၀၀ ၊ ဆိုင္ခြဲေပါင္း ၃၅၀ ေက်ာ္နဲ႔ အြန္လိုင္းကေနလည္း ျဖန္႔ခ်ီေနတာျဖစ္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။
ဗီြအုိေအ (ျမန္မာဌာန)
0 comments