ေထာက္ခံသူဦးေရ ၂၂ သန္း၊ ရာခုိင္ႏႈန္းအားျဖင့္ ၉၂ ဒသမ ၄ ရာခုိင္ႏႈန္းျဖင့္ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္၊ ေမလ ၂၉ ရက္တြင္ အတည္ျပဳျပ႒ာန္းလုိက္ေသာ ‘ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ (၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္)’ သည္ ယခုအခါ ျပင္ဆင္ေရးလႈိင္းတံပုိးမ်ား၏ ႐ုိက္ခတ္လႈပ္ခါစိန္ေခၚမႈမ်ားျဖင့္ ရင္ဆုိင္ေနရၿပီျဖစ္သည္။ အခန္းေပါင္း ၁၅ ခန္း၊ ပုဒ္မေပါင္း ၄၅၇ ခုႏွင့္ ဇယားေပါင္းငါးခုခန္႔ျဖင့္ ထည့္သြင္းေရးဆြဲထားၿပီး အစိမ္းေရာင္မ်က္ႏွာဖုံးျဖင့္ ခံ့ညားထည္ဝါေနေသာ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒသည္ ယခုအခါ ေျခာက္ႏွစ္ သားအရြယ္ပင္ ေရာက္ရွိလာခဲ့ၿပီလည္း ျဖစ္သည္။ ယခုအခါေခတ္မီသူတုိင္း ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးကုိ ေျပာဆုိ၊ ေဆြးေႏြး၊ ေရးသားတင္ျပၾကေနသည့္ အခါသမယျဖစ္သလုိ တည္ၿငိမ္ေရးကုိ အေလးအနက္ထားလုိသူမ်ား၊ အေျမာ္အျမင္ႀကီးသူမ်ား၊ အမ်ားႏွင့္မတူ တစ္မူ ထူးလုိသူမ်ားကလည္း အားက်မခံ ျပင္ဆင္ေရးကုိကန္႔ကြက္ေနၾကသည့္ အခါသမယလည္း ျဖစ္ေနျပန္သည္။ ထုိ႔ျပင္ျပင္ဆင္ေရးကုိ ေထာက္ခံသည္လည္းမဟုတ္၊ ကန္႔ကြက္သည္လည္းမဟုတ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္ထူး၊ ပုဂၢိဳလ္ျမတ္မ်ားကလည္း ရွိေနျပန္သည္။

စပြန္ဆာႏွင့္ ညိႇႏႈိင္းပါ

၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကုိ လူထု၏မဲဆႏၵျဖင့္ အတည္ျပဳသည္ဟူေသာ အယူအဆသည္ အမွန္ျဖစ္ခဲ့လွ်င္ ယခုျပင္ဆင္ေရးလမ္းေၾကာင္းတြင္ အခရာက်သည့္အရာသည္ ျပည္သူလူထု၏ ျပင္ဆင္ လုိသည့္ စိတ္ဆႏၵျပင္းျပမႈအေပၚတြင္ မူတည္သည္။ သုိ႔ေသာ္ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ၏ စပြန္ဆာသည္ တပ္မေတာ္ျဖစ္သည္ဟူေသာအယူအဆကုိ အေျချပဳလွ်င္ ယခုျပင္ဆင္ေရးသည္ တပ္မေတာ္၏ ရပ္တည္ခ်က္၊ တပ္မေတာ္၏ သေဘာထားဆႏၵျဖင့္သာ ျပင္ဆင္၊ ျဖဳတ္ပယ္၊ ျဖည့္စြက္ႏုိင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။

ခပ္ရွင္းရွင္းႏွင့္ ခပ္ျပတ္ျပတ္ေျပာရလွ်င္ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ၏ စပြန္ဆာသည္ ျပည္သူ မဟုတ္၊ တပ္မေတာ္ျဖစ္ခဲ့သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရး၊ အသစ္ေရးဆြဲေရး၊ လက္ရွိတည္ျမဲအေနအထားအတုိင္း ထားရွိေရးတုိ႔သည္ စပြန္ဆာေပၚတြင္ ရာႏႈန္းျပည့္နီးပါး မူတည္ပါလိမ့္မည္။ သုိ႔ေသာ္ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ျဖစ္တည္ရွိခဲ့ေသာ ေနာက္ခံအေျခအေနႏွင့္ လက္ရွိ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ျဖစ္တည္စီးဆင္း ေနေသာ ေနာက္ခံကားခ်ပ္တုိ႔သည္ လုံးဝဥႆုံ မတူညီႏုိင္ေတာ့ပါ။ ထုိ႔နည္းတူ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ကာလက လူထု၏ အေျခအေနႏွင့္ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ကာလတြင္ ေရာက္ရွိေနေသာ လူထု၏ အေျခအေနသည္လည္း တစ္ထပ္တည္း မက်ႏုိင္ေတာ့ပါ။ အေျခအေန၊ အခ်ိန္အခါေပၚမူတည္ၿပီး လူထုႏွင့္ ေနာက္ခံကားခ်ပ္တုိ႔သည္ ေျပာင္းလဲ တုိးတက္ေနသည့္အခ်က္ကုိလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္သည္ဟု ထင္ပါသည္။

အလႊာ သုံးလႊာ

၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကုိ အလႊာမ်ားျဖင့္ ႐ႈျမင္ၾကည့္လွ်င္အႏွစ္သာရ၊ ပုံသဏၭာန္၊ ပါဝါ ဟူ၍ သုံးလႊာခန္႔ရွိေၾကာင္း ေတြ႕ႏုိင္သည္။ အႏွစ္သာရပုိင္းအားျဖင့္ ေျပာရလွ်င္(၁) ျပည္ေထာင္စု မၿပိဳကြဲေရး၊ (၂) တုိင္းရင္းသား စည္းလုံးညီၫြတ္မႈမၿပိဳကြဲေရး၊ (၃) အခ်ဳပ္အခ်ာအာဏာတည္တ့ံခုိင္ျမဲေရး၊ (၄) စစ္မွန္၍ စည္း ကမ္းျပည့္ဝေသာ ပါတီစုံ ဒီမုိကေရစီစနစ္ထြန္းကားေရး၊ (၅) ႏုိင္ငံေတာ္၌တရားမွ်တျခင္း၊ လြတ္လပ္ျခင္းႏွင့္ ညီမွ်ျခင္းတည္းဟူေသာ ေလာကပါလတရားမ်ား ပုိမုိထြန္းကားေရးႏွင့္(၆) ႏုိင္ငံေတာ္၏ အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေရး ဦးေဆာင္မႈ အခန္းက႑တြင္ တပ္မေတာ္က ပါဝင္ထမ္းေဆာင္ႏုိင္ေရးတုိ႔ကုိ အစဥ္တစုိက္ ဦးတည္သည္ ဟူေသာ အခ်က္ (၆) ခ်က္ပင္ျဖစ္သည္။ အႏွစ္သာရပုိင္းတြင္ ပုဒ္မ ၆ (စ)သည္ အလြန္ထူးျခားသည့္ အႏွစ္ သာရ ျဖစ္ေနသည္။

ပုံသဏၭာန္ သုိ႔မဟုတ္ ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္ပုံအရေျပာရလွ်င္ သိသာထင္ရွားေသာ အျခင္းအရာမ်ား က လႊတ္ေတာ္၊ အစုိးရ၊ တရားစီရင္ေရး၊ ဘ႑ာေရးေကာ္မရွင္၊ ဝန္ထမ္းေရြးခ်ယ္ေလ့က်င့္ေရးအဖြဲ႕၊ အမ်ဳိး သားကာကြယ္ေရးႏွင့္ လုံျခံဳေရးေကာင္စီတုိ႔ျဖစ္သည္။

ပါဝါပုိင္းတြင္ ဇယားငါးခုသည္အထူးေပၚလြင္ေသာ ဥပမာ၊ ဥပေမယ်ျဖစ္သလုိ ပုဒ္မ ၂၃၂ (ခ) ၂၊ ၃၊ အရ လုံျခံဳေရးဆုိင္ရာဝန္ႀကီးဌာနသုံးခုစလုံးတုိ႔သည္လည္းေကာင္း၊ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္အမတ္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္း၏ လူနည္းစု ဗီတုိအာဏာတုိ႔သည္လည္းေကာင္း ထင္ရွားေသာ ပါဝါဥပမာမ်ားျဖစ္သည္။

ပညာရွင္တစ္ဦးက အႏွစ္သာရပုိင္းကုိ ျပင္ဆင္လုိက္ပါက အသြင္သဏၭာန္ သုိ႔မဟုတ္ ဖြဲ႕စည္းတည္ ေဆာက္ပုံႏွင့္ ပါဝါအခန္းက႑တုိ႔ပါလုိက္ပါ ေျပာင္းလဲသြားႏုိင္သည္ဟုသုံးသပ္သည္။

သုံးနားညီမွ ျပင္ႏုိင္မည္

အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးသည္ဆႏၵ၊ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ လုိလားခ်က္ျဖစ္ၿပီး အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ႏုိင္ေရး သည္ ပါဝါသေဘာ၊ ဗ်ဴဟာသေဘာျဖစ္သည္။ ေျပာရလွ်င္ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးကုိ ဒီခ်ဳပ္ စတင္လမ္း ေဖာက္သည္။ အာဏာရပါတီကလႊတ္ေတာ္တြင္ ျပင္ဆင္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး အဆုိတင္သြင္းကာ ေျခတစ္လွမ္း လွမ္းသည္။ ယခု အာဏာရပါတီက ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးကုိ သူ႕ခ်ည္းသက္သက္ ဦးေဆာင္ လွ်င္လည္း အလုပ္ျဖစ္မည့္သေဘာကုိ မျမင္၊ အတုိက္အခံပါတီျဖစ္သည့္ ဒီခ်ဳပ္က တပ္ဦးမွဦးေဆာင္လွ်င္ မျဖစ္ေရးခ် မျဖစ္ျပန္။ အာဏာရပါတီႏွင့္ ဒီခ်ဳပ္တုိ႔ ေရႊလမ္းေငြလမ္း ခ်စ္ၾကည္ေရးလမ္းေဖာက္ၿပီး တူႏွစ္ကုိယ္ယွဥ္တြဲကာ ျပင္ဆင္ေရးခရီးကုိ အတူေလွ်ာက္ၾကလွ်င္အေျခခံဥပေဒ၏ စပြန္ဆာ တပ္မေတာ္ကုိ ေဘးဖယ္ထားရာေရာက္သြားႏုိင္သည္။ ျပင္ဆင္ေရးတြင္တပ္မေတာ္က ဦးေဆာင္ၿပီး ျပင္ဆင္ဖုိ႔ုဆုိသည္မွာ လည္း စိတ္ကူးထဲတြင္ေယာင္လုိ႔ပင္ မျဖစ္ႏုိင္ေသာ စီမံကိန္းျဖစ္သည္။ အကယ္၍ ဒီခ်ဳပ္၊ ျပည္ခုိင္ၿဖိဳး၊ တပ္မေတာ္တုိ႔ သုံးနားညီခဲ့လွ်င္အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးတည္းဟူေသာ ႀတိဂံသည္ အထေျမာက္ အသက္ဝင္ လာႏုိင္ပါလိမ့္မည္ဟူေသာယူဆခ်က္လည္းရွိေနပါသည္။ ဆရာတစ္ဦးကမူ အားလုံးညီမွ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒျပင္ႏုိင္မည္ဟု ႐ုိးရွင္းစြာ မိန္႔ဆုိသည္။

ပုဒ္မ ၄၃၆ လႈပ္ရွားမႈ

ယခုအခါ ဒီခ်ဳပ္က ဦးေဆာင္ၿပီးပုဒ္မ ၄၃၆ ျပင္ဆင္ေရးလက္မွတ္ေရးထုိးပြဲကုိ ၿမိဳင္ၿမိဳင္ဆုိင္ဆုိင္ ႏုိင္ငံအႏွံ႔က်င္းပေဆာင္ရြက္ေနၾကသည္။ ဤၾကားထဲ ျမန္မာ-ဘဂၤလား အေရးကလည္း တစ္စခန္းထလာေသး သည္။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက အာ႐ုံလႊဲသည္ဟု ယူဆၾကသည္။ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထရွိေသာ ျဖစ္ရပ္၊ ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈ ခ်ဳိ႕တဲ့ အားနည္းခဲ့ေသာ၊ သံသယအျမင္မ်ားခဲ့ေသာ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတြင္ ထုိသုိ႔ေကာက္ခ်က္ခ်မႈ ေပၚျပဴလာျဖစ္သည္မွာ မဆန္းလွေပ။ ထားေတာ့။ ယခု ဒီခ်ဳပ္ကဦးေဆာင္ၿပီး လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္ေနေသာ လက္မွတ္ေရးထုိးမႈသည္ ဒီခ်ဳပ္ကုိ ေထာက္ခံေနျခင္း မဟုတ္ဘဲအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးကုိ ေထာက္ခံေန ျခင္းျဖစ္သည္ကုိ ျပတ္ျပတ္သားသား ၾကည့္ျမင္တတ္ဖုိ႔လည္း လုိအပ္ပါလိမ့္မည္။ ထုိ႔ျပင္ျပင္ဆင္ေရးအတြက္ လက္မွတ္ထုိးသူ ဦးေရသည္ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကုိ ေထာက္ခံမဲေပးသူဦးေရ ၂၂ သန္းခန္႔အထက္ ရရွိစုေဆာင္းရန္ေတာ့ ေအာက္ထစ္အက်ဆုံး လုိအပ္လိမ့္မည္ဟု ထင္ပါသည္။

နိဂုံး

၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒသည္ ေျခာက္ႏွစ္သားအရြယ္ပင္ေရာက္ရွိလာခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ေရွး ယခင္က ၁၉၄၇ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒသည္ ဒီမုိကေရစီစနစ္ကုိ ပီျပင္စြာ မက်င့္သုံးႏုိင္ခဲ့၍ ပ်က္သုဥ္းခဲ့ရ သည္။ ၁၉၇၄ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒသည္လည္း ၁၉၈၈ လူထုအေရးေတာ္ပုံေၾကာင့္ အသက္ကင္းမဲ့သြား ခဲ့သည္။ ထုိအေျခခံဥပေဒႏွစ္ရပ္စလုံးသည္ ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္လွ်င္ပ်က္သုဥ္းသြားသည့္ သမုိင္း သင္ခန္းစာက လည္း ရွိသည္။ မည္သုိ႔ပင္ဆုိေစကာမူ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒကုိ ေရးသားထုတ္ေဝ၊ အတည္ျပဳျပ ႒ာန္းေစခဲ့သည့္ စပြန္ဆာတျဖစ္လဲ တပ္မေတာ္ႏွင့္ ညိႇညိႇႏႈိင္းႏႈိင္းေဆာင္ရြက္လွ်င္ အက်ဳိးအျမတ္ရွိႏုိင္ပါလိမ့္ မည္။ ျပင္ဆင္ေရးေအာ္ပေရးရွင္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး လတ္တေလာေတြ႕ရွိခ်က္မ်ားအရ

(၁) ဒီခ်ဳပ္၊ ျပည္ခုိင္ၿဖိဳး၊ တပ္မေတာ္တုိ႔ သုံးနားညီမွ ျပင္ႏုိင္မည္။

(၂) ပုဒ္မ ၄၃၆ ျပင္ဆင္ေရးလႈပ္ရွားမႈသည္ ေမွးမွိန္အားေပ်ာ့၍မျဖစ္ျပန္၊ အားေကာင္းေမာင္းသန္ အသြင္ေဆာင္၍လည္း မရျပန္ neither weak nor strong ဟူေသာအေျခအေနသုိ႔ ေရာက္ေအာင္ ဖန္တီး ထိန္းသိမ္းႏုိင္ရမည္။

(၃) အေျခခံဥပေဒ၏ အႏွစ္သာရ (essence)၊ အသြင္သဏၭာန္ (Structure)၊ ပါဝါအာဏာ (Power) သုံးမ်ဳိးကုိ ခြဲျခား ၾကည့္ျမင္ကာ ျပင္ဆင္ေရးလမ္းခရီးကုိ ဂ႐ုတစုိက္ေလွ်ာက္ပါ။

(၄) အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးတြင္ common ground ရွာႏုိင္ဖုိ႔၊ ရွိၿပီးသား common ground ကုိ မေပ်ာက္မပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းႏုိင္ဖုိ႔လည္း အေရးႀကီးပါသည္။

ကိုဇန္
http://www.oppositeyes.info

Posted by Unknown on Saturday, June 7, 2014

0 comments

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arakan Media Group

Popular Posts

Blog Archive