အေျခခံပညာေရး, ပုဂၢလိက အေျခခံ ပညာေက်ာင္း, မူလတန္း, တကၠသုိလ္၀င္တန္း, ပညာေရး, အမ်ဳိးသား ပညာေရး မူ၀ါဒ, တကၠသုိလ္ လြတ္လပ္ခြင့္, ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာန
အေျခခံပညာ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူတခ်ဳိ႕ စာသင္ၾကားေနစဥ္ (ဓာတ္ပုံ – ေဂ်ပုိင္ / ဧရာ၀တီ)
ဇြန္လ ၁ ရက္ေန႔ဆုိရင္ တႏုိင္ငံလုံး အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြအားလုံး ျပန္လည္ဖြင့္လွစ္ေတာ့မွာျဖစ္ၿပီး ဒီႏွစ္ ၂၀၁၄-၂၀၁၅ ပညာသင္ႏွစ္ မွာ ရန္ကုန္အေျခခံပညာ ေက်ာင္းသားအမ်ားစုက ေငြက်ပ္ သိန္းေပါင္းမ်ားစြာ ကုန္က်တဲ့ ပုဂၢလိက အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြကုိ အဓိက ေရြးခ်ယ္ တက္ေရာက္လာၾကတယ္လုိ႔ သိရွိရပါတယ္။
သမၼတဦးသိန္းစိန္ အစုိးရ အာဏာရလာၿပီးေနာက္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္မွာ ပုဂၢလိက အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြ တရား၀င္ ဖြင့္လွစ္ ခြင့္ျပဳလုိက္ၿပီး စတင္ခြင့္ျပဳခ်ိန္က ပုဂၢလိက အေျခခံ ပညာေက်ာင္း ၅၀ ေက်ာ္ခန္႔သာ ရွိခဲ့ေပမယ့္ ေငြေၾကးတတ္ႏုိင္တဲ့ ေက်ာင္းသား မိဘေတြရဲ႕ ေတာင္းဆိုမႈ မ်ားျပားလာတာေၾကာင့္ တႏွစ္ထက္ တႏွစ္ ပုဂၢလိ ေက်ာင္းအေရအတြက္ တုိးတက္ လာပါတယ္။ ဒီႏွစ္ ၂၀၁၄-၂၀၁၅ ပညာသင္ႏွစ္မွာေတာ့ တႏုိင္ငံလုံးမွာ ပုဂၢလိက အေျခခံပညာေက်ာင္း အေရအတြက္၂၀၀ နီးပါး အထိ တုိးတက္မ်ားျပား လာတယ္လို႔ သိရပါတယ္။
ပညာေရး ၀န္ႀကီးဌာနက တရား၀င္ခြင့္ျပဳထားတဲ့ ပုဂၢလိက အေျခခံပညာ ေက်ာင္းေတြမွာ သူငယ္တန္းကေန တကၠသိုလ္ ၀င္တန္း အစုိးရ ျပ႒ာန္း ထားတဲ့ အေျခခံပညာ သင္ရုိး ညႊႊန္းတမ္းေတြအတုိင္း သင္ၾကားခြင့္ရွိပါတယ္။ သူငယ္တန္းကေန ၉ တန္း အထိ ပုဂၢလိက အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြက ကိုယ္ပုိင္စာေမးပြဲ စစ္ခြင့္ရွိၿပီး တကၠသိုလ္၀င္တန္းမွာေတာ့ အစုိးရ စစ္ေဆးတဲ့ တကၠသိုလ္၀င္တန္းစာေမးပြဲကုိပဲ ေက်ာင္းသား၊  ေက်ာင္းသူေတြ ေျဖဆုိႏုိင္ဖုိ႔ အဓိက ဦးတည္ သင္ၾကား ေပးရပါတယ္။
လတ္တေလာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ပုဂၢလိက အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ သူငယ္တန္းကစလို႔ တကၠသိုလ္၀င္တန္း အထိ ေက်ာင္းသား တဦးကုိ သိန္းဆယ္ဂဏန္းခ်ီ ေစ်းေပါက္ေနၿပီး အေျခခံပညာ မူလတန္းဆုိရင္ေတာ့ တႏွစ္ ေက်ာင္းလခ  အနည္းဆုံး ၁၀ သိန္းေက်ာ္ေလာက္ ကုန္က်ပါတယ္။ ၅ တန္းကေန ၈ တန္းအထိ အနည္းဆုံး ေက်ာင္းလခ တႏွစ္ကုိ ေငြက်ပ္ သိန္း ၃၀ ကေန သိန္း ၄၀ ၀န္းက်င္အထိ ရွိၿပီး ၉ တန္းနဲ႔ တကၠသိုလ္၀င္တန္းအတြက္ တႏွစ္ေက်ာင္းလခက တႏွစ္ကို အနည္းဆုံး သိန္း ၅၀ ကေန သိန္း ၈၀ ေလာက္အထိ ေစ်းေပါက္ေနပါတယ္။
ပုဂၢလိက အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြကုိ ေက်ာင္းသားမိဘေတြ ေရြးခ်ယ္လာရတဲ့အေၾကာင္းအရင္းကေတာ့ အစုိးရ ေက်ာင္း ေတြထက္ ကုိယ့္သားသမီးကုိ ပညာပိုတတ္ေစခ်င္လုိ႔၊ ပုိေတာ္ေစခ်င္တဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြရွိၿပီး ပုဂၢလိေက်ာင္း ေတြက လည္း ေပးတဲ့ေငြနဲ႔ ထုိက္တန္တဲ့ ပညာေရး၀န္ေဆာင္မႈမ်ဳိးေတြကုိ အၿပိဳင္အဆုိင္ ေပးေနၾကပါတယ္။
အစုိးရ အေျခခံ ပညာ ေက်ာင္းေတြမွာ ေက်ာင္းသား အနည္းဆုံး ၄၀ ကေန ၇၀ ေလာက္အထိ အတန္းပုိင္ ဆရာ၊ ဆရာမ တဦး တည္း ကသာ တာ၀န္ယူ သင္ၾကားေပးရတာမ်ဳိး ရွိေနေပမယ့္ ပုဂၢလိက အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာေတာ့ ေက်ာင္းသူ ေက်ာင္းသား ၂၀ ကေန အမ်ားဆုံး ၂၅ ဦးကုိ အတန္းပုိင္ဆရာ၊ ဆရာမ တဦးထားရွိၿပီး အျခားဘာသာရပ္ သင္ၾကား ေရး ဆုိင္ရာ ဆရာ၊ ဆရာမေတြက လည္း  ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ တဦးခ်င္းစီ အလုိက္ ဖိဖိစီးစီး သင္ၾကား ေပးၾကပါတယ္။ အဲဒီလို သင္ၾကားေပးမႈ ေတြ ေၾကာင့္ ေငြေၾကးအကုန္အက်မ်ားေပမယ့္လည္း ေက်ာင္းသား မိဘေတြက ပုဂၢလိက အေျခခံ ပညာေက်ာင္းေတြကုိ ေရြးခ်ယ္ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။
တခ်ဳိ႕ ပုဂၢလိက အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြက အစုိးရ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ သင္ရုိးညႊန္တမ္း အျပင္ အဂၤလိပ္စာ၊ ကြန္ပ်ဴတာ ဘာသာရပ္ေတြကုိလည္း ပူးတြဲ သင္ၾကားတဲ့အျပင္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူေတြကုိ ပန္းခ်ီ၊ ဂီတ လို အႏုပညာ သင္တန္း ေတြ ေပးတာမ်ဳိး၊ ေဘာလုံး၊ ၾကက္ေတာင္ အပါအ၀င္ အားကစား နည္းေတြကုိ စုေပါင္း ေလ့က်င့္ ေစတာမ်ဳိး၊ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြ စိတ္အပန္းေျဖေစမယ့္ ေလ့လာေရး အေပ်ာ္ခရီးစဥ္ ထြက္တာမ်ဳိးေတြ လည္း လုပ္ေပး ၾကပါတယ္။
စာသင္ခန္းေတြမွာလည္း သင္ၾကားအေထာက္အကူျပဳ ကြန္ပ်ဴတာေတြ၊ ေလေအးေပးစက္ေတြနဲ႔ အဆင့္တန္းျမင့္ျမင့္ သက္ေတာင့္သက္သာ ပညာသင္ယူႏုိင္တဲ့ ပတ္၀န္းက်င္ တခု ျဖစ္ထြန္းေအာင္ လုပ္ေဆာင္ထားၾက ပါတယ္။ စားေသာက္ေရး မွာလည္း အနည္းဆံုး အသားတပြဲ ၊ ဟင္းခ်ိဳ အရည္ ေသာက္နဲ႔ အသီးအရြက္ေၾကာ္တပြဲ ပါတဲ့အျပင္ အမဲသား ၊ ၀က္သား မစားတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ အတြက္လည္း အဆင္ေျပ ေအာင္ စီစဥ္ေပးၾကပါတယ္။ က်န္းမာေရး ၀န္ေဆာင္မႈအတြက္ ဆရာ၀န္ေတြကို ငွားရမ္းၿပီး ထားေပးၾကတဲ့ ပုဂၢလိက အေျခခံ ပညာေက်ာင္းေတြလည္း ရွိလာေနပါၿပီ။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ နာမည္ေက်ာ္ ပုဂၢလိက အေျခခံပညာေက်ာင္း  တခုျဖစ္တဲ့ ACA ပညာ့ရိပ္ၿငိမ္ ေက်ာင္းမွ အႀကံေပး ပညာရွင္ တဦးျဖစ္တဲ့  ဦးစန္း၀င္းက“ ကြန္ပ်ဴတာနဲ႔ အဂၤလိပ္စာ 4 skill ကို ကၽြမ္းကၽြမ္း က်င္က်င္ အသံုးျပဳႏိုင္တဲ့ အဆင့္ ေရာက္ ေအာင္ သင္ၾကားေပးၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းမွာ ကိုယ္ပိုင္ သိပၸံ ဓါတ္ခြဲခန္း ၊ ကိုယ္ပုိင္ေဆးခန္း ၊ ဆရာ၀န္ေတြ အျပင္ သင္ၾကား ပို႔ခ်တဲ့ ဆရာေတြ ဆိုရင္လည္း ပညာေရးမွာ အေတြ႕အႀကံဳမ်ားစြာရွိတဲ့ ပညာေရးဘြဲ႕ ၊ မဟာဘြဲ႕နဲ႕ ေဒါက္တာဘြဲ႕ရ ဆရာ၊ ဆရာမ ေတြက သင္ၾကားေပးေနတာ ျဖစ္တယ္” လို႔ ရွင္းျပပါတယ္။
ACA ပုဂၢလိကေက်ာင္းရဲ႕ စာသင္ခန္းတုိင္းမွာ အဲယာကြန္း တပ္ထားၿပီးေတာ့ စားပြဲဆိုရင္လည္း တေယာက္တခံု ေပးထား တဲ့ အျပင္ ေက်ာင္းသား ၂၅ ေလာက္ကို ဆရာဆရာမ အနည္းဆံုး  ၂ ေယာက္ေလာက္က ဂ႐ုတစိုက္ သင္ၾကားေပးၿပီး ေက်ာင္းစာေတြကို တခါတည္း စစ္၊ တခါလည္း ေျဖ ၊ တခါတည္း ရေအာင္ လုပ္ေပးတယ္လို႔ သိရပါတယ္။
ပုဂၢလိက အေျခခံ ပညာ ေက်ာင္းေတြမွာ တႏွစ္ကုိ ေက်ာင္းသားတဦး ေက်ာင္းလခ ေငြက်ပ္ ဆယ္ဂဏန္းခ်ီ ေပးရေပမယ့္ တခါတည္း တႀကိမ္တည္း ေပးရတာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ တႏွစ္စာ ေက်ာင္းလခကုိ အနည္းဆုံး ၂ ႀကိမ္ကေန ၅ ႀကိမ္ေလာက္ အထိ ခြဲသြင္းလုိ႔ရတဲ့အတြက္လည္း ေက်ာင္းသားမိဘေတြက အႀကိဳက္ေတြ႕ၾကပါတယ္။ ေငြေၾကး တတ္ႏုိင္တဲ့ ေက်ာင္း သား ေက်ာင္းသူေတြအတြက္ ပုဂၢလိက အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြက  သက္ေတာင့္ သက္သာနဲ႔  ဖိဖိစီးစီး ပညာ သင္ ယူႏုိင္မယ့္ ပတ္၀န္းက်င္ေတြျဖစ္လာပါတယ္။
ေငြေၾကးမတတ္ႏုိင္တဲ့ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြအတြက္ကေတာ့ ေကာင္းေကာင္း ဆုိးဆုိး ေရြးခ်ယ္ခြင့္မရွိဘဲ အစိုးရ အေျခခံပညာ ေက်ာင္းေတြမွာပဲ ပညာသင္ယူၾကရ ပါတယ္။ အစုိးရက ပုဂၢလိက အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြ ဖြင့္လွစ္ခြင့္ ျပဳ လုိက္တာက နိမ့္က်ေနတဲ့ ျမန္မာ့ပညာေရးေလာကအတြက္ အလားအလာ တေကာင္းတရပ္ျဖစ္ေပမယ့္ ပုဂၢလိက အေျခခံ ပညာေက်ာင္းေတြက ေပးေနတဲ့ သက္ေတာင့္သက္သာ ပညာသင္ၾကားႏုိင္တဲ့ စနစ္မ်ဳိး  အစုိးရ အေျခခံပညာ ေက်ာင္းေတြ က မေပးႏုိင္တဲ့အတြက္ ေငြေၾကး ခ်မ္းသာတဲ့ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေတြက ေငြေၾကးခ်ဳိ႕တဲ့တဲ့ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူ ေတြ ထက္ ပညာပုိမုိ ဆည္းပူးႏုိင္တဲ့ အခြင့္အလမ္းရလာေနသလုိပါပဲ။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ  ေက်ာင္းသား မိဘ တဦးျဖစ္တဲ့ ဦးသိန္းႏိုင္က ပုဂၢလိက အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ ေက်ာင္းစရိတ္ အကုန္ အက် မ်ားေပမယ့္ ကုိယ့္သားသမီးရဲ႕ ပညာေရး အရမ္းေကာင္းတာေၾကာင့္ ပိုက္ဆံကုန္ရက်ဳိးနပ္တယ္လို႔ ဧရာ၀တီကို ေျပာပါတယ္။
“ သားေလးက အခု အဂၤလိပ္လို ေကာင္းေကာင္း ေျပာႏိုင္ေနၿပီ။ ကေလးက လူမေၾကာက္ဘူး။ ေျပာရဲ ဆိုရဲ ရွိတယ္။ ေျပာ ႏိုင္တဲ့ အခြင့္အေရးလည္း ေက်ာင္းမွာ ရတယ္။ အဲဒီေတာ့ ပိုက္ဆံကုန္ရတာ တန္တယ္။ ကုန္ရက်ိဳး နပ္တယ္ေပါ့ ” လို႔ ဦးသိန္းႏိုင္က ဆိုပါတယ္။
ပုဂၢလိက ေက်ာင္းေတြမွာ ေက်ာင္းသား တဦးခ်င္းစီအလိုက္ ပိုဂ႐ုစိုက္တာ ၊ အမွတ္ေပးစနစ္ တခုတည္းနဲ႔ အတန္း ေအာင္ တာ ကို မဆံုးျဖတ္ဘဲ ကေလးရဲ႕ တီထြင္ဖန္တီး လုပ္ကိုင္ႏိုင္စြမ္းအေပၚမွာ ဆံုးျဖတ္တာ ၊ ကေလးရဲ႕ ၀ါသနာကို ထူးခၽြန္ ေအာင္ လုပ္ကိုင္ခြင့္ေပးတာ၊ အဂၤလိပ္စာမွာ ထူးခၽြန္တာေတြနဲ႔ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ယံုၾကည္မႈ အျပည့္နဲ႔ လူေတာတိုး ရဲေအာင္ လုပ္ေပးေတာေတြေၾကာင္း အစိုးရေက်ာင္းထက္ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းေတြကို ေရႊးခ်ယ္ျဖစ္တာလို႔ ေက်ာင္းသား မိဘေတြ ဆီကေန သိရပါတယ္။
အစိုးရ အေျခခံ ပညာေက်ာင္းေတြမွာ ေက်ာင္းသား ေက်ာင္းသူေတြက ဆရာ ဗဟုိျပဳ သင္ၾကားနည္းနဲ႔ပဲ စာသင္ၾကား ေနရၿပီး ဒါက်က္ ၊ ဒါေျဖ ဆုိတဲ့ အလြတ္က်က္စနစ္ကုိပဲ ဆက္လက္ က်င့္သုံးေနၾကဆဲျဖစ္ပါတယ္။ အတန္းပုိင္ဆရာမ၊ ဆရာေတြ ဆီမွာ က်ဴရွင္ ျပန္ယူရတဲ့ စနစ္ကလည္း အလြန္တြင္က်ယ္ေနတဲ့အျပင္ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈေတြမႈလည္း ရွိေနဆဲ ျဖစ္ ပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေတြ ပညာတကယ္မတတ္ဘဲ အတန္းပုိင္ ဆရာ၊ ဆရာမကို ကန္ေတာ့ၿပီး အတန္း တက္ ဖုိ႔ လုပ္ေဆာင္ေနတာမ်ဳိးေတြလည္း အစုိးရ အေျခခံ ပညာေက်ာင္းေတြမွာ ရွိေနဆဲပါပဲ။
ပုဂၢလိက အေျခခံ ပညာသင္ေက်ာင္းေတြ သင္ၾကားေရးနဲ႔ ၀န္ေဆာင္မႈ ေကာင္းမြန္လာသေလာက္ အစိုးရ အေျခခံ ပညာ  ေက်ာင္းေတြရဲ႕ သင္ၾကားေရး နဲ႔ အေျခခံ အေဆာက္အဦေတြမွာေတာ့ ျပဳ ျပင္ေျပာင္းလဲမႈ အလြန္ နည္းပါး ေနပါတယ္။ အစုိးရ ေက်ာင္းေတြမွာ ေက်ာင္းသား ဗဟုိျပဳ ပညာသင္ၾကားေရး စနစ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနတယ္ဆုိေပမယ့္ ေက်ာင္းသား အေရအတြက္က မ်ားၿပီး ဆရာ အေရအတြက္ နည္းလြန္းတာမို႔ ေက်ာင္းသားဗဟုိျပဳ ပညာသင္ၾကားေရး စနစ္ ျဖစ္ထြန္းလာျခင္း မရွိေသးပါဘူး။
မရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္၊ အမွတ္ ၁၇ အေျခခံပညာ မူလတန္းေက်ာင္းမွ ဆရာမတဦးက “ကေလး ဗဟုိျပဳ ပညာသင္ၾကားေရး စနစ္္ဆုိေပမယ့္ အတန္းတတန္းမွာ ေက်ာင္းသားအေရအတြက္က ၅၀ ကေန ၇၀ ရွိတယ္။ အတန္းပုိင္ ဆရာမက တဦး တည္း ရွိေတာ့ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ ကေလးဗဟုိျပဳ ပညာသင္ၾကားေရး ဆုိတာ ျဖစ္မလာႏုိင္ဘူး” လို႔ ဆုိပါတယ္။
ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီးအတြင္းမွ အေျခခံပညာမူလတန္းေက်ာင္း ေက်ာင္းအုပ္ဆရာမႀကီးတဦးက အရင္ စစ္အစိုးရ လက္ ထက္ အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြမွာ ေျမျဖဴက အစ ေက်ာင္းသားမိဘေတြဆီက ေကာက္ခံလုိ႔ရတဲ့ ေငြေၾကးနဲ႔ ၀ယ္သံုး ရတာမ်ိဳး ရွိခဲ့ေပမယ့္ အခုဆိုရင္ အစိုးရက အေျခခံပညာ မူလတန္း ေက်ာင္းတခုအတြက္ ေငြက်ပ္ ၁၅ သိန္း ေထာက္ပံ့ တာ မ်ဳိးရွိလာၿပီလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီေထာက္ပံ့ေၾကး ၁၅ သိန္းက ေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူေတြရဲ႕ သင္ၾကားေရးနဲ႔ ေက်ာင္း အေဆာက္အအုံ ထိန္းသိမ္းေရးအတြက္ မေျပာပေလာက္တဲ့ ေငြေၾကးပမာဏမွ်သာျဖစ္ၿပီး အရာမထင္ဘူးလုိ႔ သူက ေျပာပါတယ္။
ပုဂၢလိက ေက်ာင္းေတြလို ျမင့္မားတဲ့ ေက်ာင္းလခ မရွိေပမယ့္ အစုိးရေက်ာင္းေတြမွာ အေျခခံပညာ ေက်ာင္းသား တဦးကုိ တလ ၅ ေသာင္းထက္မနည္းကုန္က်တယ္လုိ႔ ေက်ာင္းသားမိဘေတြက ဆုိပါတယ္။
“ေက်ာင္းတက္ၿပီဆုိတာနဲ႔  မိဘဆရာအသင္း ရံပုံေငြ၊ ဆရာကန္ေတာ့ပြဲ၊ အပတ္စဥ္ စုေၾကး လိုမ်ဳိး ေက်ာင္းက ေကာက္တဲ့ ေငြေပးရ သလို ကေလးအတြက္ ဗလာစာအုပ္ကအစ ခဲတံ၊ ေဘာပင္ ၀ယ္ေပးရတာဆုိေတာ့ ေက်ာင္းသားတဦးရဲ႕ စရိတ္က အကုန္အက် မ်ားလြန္းေတာ့ မနည္းရွာရတယ္။ စားတာကုိ ျဖစ္သလိုစားၿပီး ကေလးကုိေတာ့ ေက်ာင္းမျဖစ္ ျဖစ္ေအာင္ ထားတယ္။ ပညာ တတ္တာ မတတ္တာကေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ ႀကိဳးစားမႈပဲ။ ကုိယ္က မိဘဆုိေတာ့ ကိုယ့္တာ၀န္ ကုိယ္ အျပည့္ယူရတာေပါ့” လို႔ ကမာရြတ္ၿမိဳ႕နယ္၊ အခြန္လြတ္ေစ်းမွာ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ေရာင္းခ်ေနတဲ့ ကေလး ၂ ဦး မိခင္ ေဒၚၿပဳံးက ဆုိပါတယ္။
အစုိးရ ေက်ာင္းေတြမွာ ေက်ာင္းသား အခ်ိဳးနဲ႔ ဆရာ၊ ဆရာမ အခ်ိဳး မညီမွ်တာ၊ ဆရာ၊ဆရာမေတြကို စား၀တ္ေနေရး ဖူလုံေစမယ့္ လစာ လံုလံု ေလာက္ေလာက္ မေပးႏိုင္တာ၊ ေက်ာင္း အေဆာက္အအုံ ေကာင္းေကာင္းေတြ နဲ႔ အေျခခံ အေဆာက္အဦ (Infrastructure) ေတြ အျပင္  သင္ၾကားေရး အေထာက္အကူျပဳ ပစၥည္းေတြ အစုိးရက မေထာက္ပံ့ႏုိင္တာေၾကာင့္ ျမန္မာ့ ပညာေရး စနစ္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ေသးဘူးလို႔ ပညာေရး အသုိင္းအ၀ုိင္းက သုံးသပ္ပါတယ္။
“ ေက်ာင္းမွာ ကြန္ပ်ဴတာ မရွိဘူး။ ဆရာမက အဂၤလိပ္ စကားေျပာ သင္ေပးတယ္။ အဂၤလိပ္လိုေတာ့ မေျပာတတ္ဘူး” လို႔ ေျမာက္ဒဂံု ၿမိဳ႕နယ္ အမွတ္ ၄ အေျခခံပညာ  မူလတန္းေက်ာင္းမွာ စတုထၱတန္း တက္ေရာက္မယ့္ မဆုျမတ္ျမတ္မြန္က ေျပာပါတယ္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ ေက်ာင္းသားမိဘတဦးျဖစ္သူ ဦးဖိုးေအးက သူ႕သားသမီးေတြကုိ  ဖိဖိစီးစီ သင္ၾကားေပးႏုိင္တဲ့ ပုဂၢလိက ေက်ာင္း ေတြမွာ ေက်ာင္းထားခ်င္ေပမယ့္ ေငြေၾကးမတတ္ႏုိင္တာေၾကာင့္ ကေလးေတြရဲ႕ အနာဂတ္ ပညာေရးကုိ အစုိးရ ေက်ာင္းေတြေပၚမွာပဲ ပုံအပ္ထားတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ နာမည္ေက်ာ္ က်ဴရွင္ဆရာတဦးျဖစ္တဲ့ ေဒါက္တာဘုိင္အုိ ေခၚ ေဒါက္တာစုိး၀င္းဦးက “Man power ၊ Management ၊ Money ဆိုတဲ့ M သံုးလံုးကို Scale ကုိက္ေနေအာင္ မတည္ေဆာက္ႏိုင္ေသးသ၍ Education For All လို႔ ေခၚတဲ့ အားလံုး အတြက္ ပညာေရး က ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ဘူး။ အခု အစိုးရေက်ာင္းေတြမွာ သင္ေနတဲ့ ၾကက္တူေရြးလို ႏႈတ္တိုက္ က်က္တာမ်ိဳးက ကေလး တေယာက္ရဲ႕ တီထြင္ဖန္တီးလိုစိတ္ကို ပိတ္သလို ျဖစ္သြားတယ္” လို႔ သုံးသပ္ ပါတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရးအသုံးစရိတ္က အစုိးရအသုံးစရိတ္ရဲ႕ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေအာက္မွာသာ ရွိေနတာမုိ႔ ပညာေရး ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈေတြ မလြယ္တဲ့အျပင္ ေငြရွိမွ ပညာ သင္ႏုိင္မယ့္ ေခတ္ကုိ တျဖည္းျဖည္းဦးတည္လာၿပီလုိ႔ သုံးသပ္မႈေတြ ရွိေန ပါတယ္။
ကေလးတုိင္း တတ္သင့္တဲ့ အေျခခံပညာေရး ဆုိတာ ေရာင္းကုန္ မဟုတ္ေပမယ့္ လက္ရွိ ျမန္မာ့ပညာေရးေလာကမွာ အေျခခံ ပညာေရးက ေငြရွိမွ သင္ယူႏုိင္တဲ့ အေျခအေနမ်ဳိး ဆုိက္ေရာက္လာၿပီး အစုိးရရဲ႕ ျပင္းထန္ ေတာင့္တတဲ့ ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ မရွိသမွ် ကာလပတ္လုံး ဆင္းရဲ မြဲေတမႈ ေၾကာင့္ ပညာမသင္ ၊ ပညာမသင္ေတာ့ ဆက္ၿပီး ဆင္းရဲ ဆုိတဲ့ လုံးခ်ာလည္ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ သံသရာက လြတ္ေျမာက္ႏုိင္မွာမဟုတ္ဘူး လုိ႔ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္၊ အဂၤလိပ္စာဌာနမွ နည္းျပေဟာင္းတဦးျဖစ္တဲ့ ေဒၚဥမၼာက ဆုိပါတယ္။
ႏုိင္ငံသား အားလုံး အခမဲ့ ပညာသင္ယူခြင့္ရွိရမယ္လုိ႔ အာမခံတဲ့ အမ်ဳိးသား ပညာေရး မူ၀ါဒနဲ႔ ဥပေဒေတြ ႏုိင္ငံမွာ မရွိ ေသး တာမို႔ ခုိင္မာတဲ့ ပညာေရးဥပေဒေတြ၊ ပညာေရး လြတ္လပ္ခြင့္ေတြ ေပၚေပါက္ဖုိ႔ကလည္း ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ အတြက္ အလြန္ အေရးႀကီးတယ္လို႔ ေဒါက္တာစိုး၀င္းဦးက သုံးသပ္ပါတယ္။
လက္ရွိ အေျခအေန မွာေတာ့ သမၼတဦးသိန္းစိန္အစုိးရရဲ႕ မပီျပင္ေသးတဲ့ ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ ေတြေၾကာင့္ ျမန္မာ့ ပညာေရး နယ္ပယ္မွာ ပုဂၢလိက အေျခခံပညာေက်ာင္းေတြ ပုိမုိ ေခတ္စား တြင္က်ယ္ လာဦးမွာ ျဖစ္တယ္ လုိ႔ ပညာေရး အသုိင္းအ၀ုိင္းက သုံးသပ္ေျပာဆုိပါတယ္။

ဧရာ၀တီသတင္း

Posted by Unknown on Tuesday, May 20, 2014

0 comments

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arakan Media Group

Popular Posts

Blog Archive